To bych nebyla já, abych zas nedělala něco, co se nemá. Jenže tentokrát, poprvé (a doufám, že naposledy) přiznávám, že jsem to přehnala. Řeč je o tom, kdy začít běhat po porodu.

Příští šestinedělí budu ctít, slibuju!

Pokud sledujte můj blog, víte, že můj porod byl relativně rychlý. A hlavně bez jakéhokoliv poranění. Takže už v porodnici jsem měla roupy. A s každým dnem doma se stupňovaly. Sebík krásně spinkal, měla jsem spoustu energie, nic mě netrápilo. Takže už nějaký třetí, čtvrtý týden po porodu jsem vyběhla s kočárkem 😮 Jenže zrada, po dvou kilometrech jsem se musela potupně vrátit, mokré kalhoty mi daly jasně najevo, že takhle teda ne. Vůbec jsem nepostřehla, že bych se počůrala. Ne že bych teda musela gatě ždímat, ale malý, tekoucí čůrek v nohavici jsem cítila. A neuděláte nic. Vědomě to neudržíte, nezastavíte. A to jsem si před během odskočila! Po cestě domů jsem se schovávala za kočárek, byla jsem vděčná, že svítí sluníčko a já zvolila černý outfit 🙂

 

O týden později jsem vyběhla znovu, tentokrát jsem TO udržela 4,5 km a 20 minut cvičení na lavičce. Jenže já si plánovala několik delších podzimních závodů… Ten den jsem konečně pochopila, že  šestinedělí tu není pro nic za nic. Žena se může cítit sebelíp, ale tělo potřebuje svůj čas! Všechno v dutině břišní je povolené, děloha se musí zavinout, pánevní dno potřebuje zpevnit…

Takže teď, když mi chodí dotazy, kdy po porodu vyběhnout, doporučuji ctít šestinedělí!

Samozřejmě existují výjimky, tímto článkem neříkám, že běhat v šestinedělí nejde nebo se to striktně nemá! Znám několik běžkyň, které vyběhly dřív a nic jim to neudělalo. Jedná se ale většinou buď o profesionální sportovkyně nebo o maminky, které nerodily poprvé, a které už mívají rychlý a bezproblémový porod, včetně rychlejší rekonvalescence.

Šestinedělí neznamená NIC nedělat

To ale neznamená, že se máte v šestinedělí flákat! Ano, minimálně každý druhý vám řekne, že se v šestinedělí nesmí cvičit, ale není to pravda. Naopak, čím dřív začnete, tím dřív se můžete vrátit k běhání, posilování, zkrátka ke všemu, na co jste byla zvyklá. V žádném případě neříkám, že se máte vrhnout na tahání činek nebo nejčastější chybu „chci shodit břicho“ a začít cvičit sedy-lehy. To vám naopak uškodí, viz článek „diastáza„.

Základ je pánevní dno a střed těla (core), na ty se zaměřte. Pro začátek stačí 15 minut denně, správné brániční dýchání a cviky na pánevní dno. Pak už je to jen a jen na každé z vás, jak to cítíte, kdy vyběhnete. Sama se znáte nejlépe, do toho vám nemůže nikdo kecat 🙂

Já během šestinedělí objevila na internetu kurzy „Vnímej své tělo„, kam jsem se objednala na soukromou lekci. A pak se přihlásila na sérii workshopů „Vnímej své tělo po porodu“. Není nad to, když vám poradí odborník, v tomhle případě Zuzka Bičíková, zakladatelka tohoto programu, maminka a zároveň bývalá reprezentantka ČR v atletice ve skoku dalekém a sprintech, několikanásobná medailistka a držitelka titulů Mistra ČR v atletice.

Už pár dní po individuální lekci jsem cítila změnu a „bez nehody“ uběhla 5 km.

Kdy začít běhat po porodu? Pár obecných rad a pravidel

  1. Záleží, jaký máte porod, po císaři nemůžete čekat, že budete fit okamžitě
  2. Vaše tělo podalo životní výkon a má právo na regeneraci. Nepodceňujte šestinedělí a svůj zdravotní stav, trpět může jak vaše děloha, tak pánevní dno, močové cesty, svěrače… Hrozí inkontinence. Berte šestinedělí jako takový „čtvrtý trimestr“.
  3. Aby vaše tělo zvládlo zátěž spojenou s otřesy při běhání, musíte cvičit hluboko uložené svaly a svaly pánevního dna.
  4. Nejste profík? Tak nikam nespěchejte!
  5. Nečekejte, že hned po uplynutí šestinedělí zvládnete stejnou fyzickou aktivitu, na jakou jste byla zvyklá před těhotenstvím. Tělo se může vracet do původního stavu i několik měsíců! Během šestinedělí se někomu zahojí pouze základní poranění.
  6. Abyste mohla zase sportovat, potřebujete mít sílu. A tu vám dá hlavně spánek. Sladit „trénink“ a péči o miminko může být obtížné obzvlášť, pokud vás váš drobeček nenechá moc vyspat. Jste unavená? Neběhejte!
  7. Doplňujte tekutiny! To je možná klišé, ale zejména u kojících žen nezbytné!
  8. Kojení a běh jdou dohromady! To, že byste měla přijít o mléko, je mýtus! Důležité je ale dbát na hygienu.
  9. Nepodceňujte vyváženou stravu!
  10. Po propuštění z porodnice můžete začít procházkami, po šestinedělí zkuste běh s kočárkem nebo krátký, klidně indiánský běh.
  11. Ignorujte váhu!
  12. Podařilo se vám rozeběhnou? Tak se hlavně hned netrapte, že nemáte „pětku za půl hodiny“! Užívejte si ten krásný pocit, že vůbec běhat můžete!
  13. Stejně jako běhání v těhotenství, i návrat k běhání po porodu je individuální!

 

Šestinedělí a běh? Radši zapomeňte!

Post navigation


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *