Diastáza

Slovo, které jsem před porodem neznala. Až v šestinedělí se mě trenérka zeptala, kolik cm mám diastázu? Okamžitě jsem začala pátrat na internetu. A ptát se ve svém okolí. Byla jsem překvapená asi stejně tak, jako když jsem hledala informace o běhání v těhotenství. Jak to, že tohle nikdo nezná? Proč o tom s vámi nemluví doktor, v porodnici, proč se o tom pravidelně nepíše v časopisech? To vůbec není zanedbatelný problém! A i když to netušíte, většina žen diastázu po porodu má, zejména pak po prvním těhotenství.

O co tedy jde?

Břišní diastáza vzniká na přímém břišním svalu, jehož pravá a levá část (spojené uprostřed vazivem „linea alba“), se od sebe kvůli narůstajícímu objemu těhotenského bříška oddalují. A po porodu nějakou dobu trvá (netýká se to jen pár procent žen), než se k sobě opět „připnou“. Jestli se divíte, proč máte třeba i rok po porodu vypouklé bříško, když ho pravidelně cvičíte, zdravě jíte a vždy jste ho měla ploché, odpověď hledejte v diastáze. Kvůli téhle mezeře, která se nevrátila na původní místo, se vám ven „tlačí“ orgány (laicky řečeno). A ty způsobují, že je bříško vypouklé. Obzvlášť večer, když jste za celý den najedená, se vám může zdát, že vypadáte jak ve třetím měsíci 🙂 Pokud o ni nevíte, nejhorší, co můžete udělat je, že hned po šestinedělí začnete břicho posilovat. Diastáza, respektive levá a pravá část přímého břišního svalu se zpevní, ovšem ne na nesprávném místě, ale tam, kde vám diastáza po porodu zůstala (to může být třeba i 10 cm)! A pak už tyto dvě části jen těžko spojíte k sobě, když jste si je posilováním zafixovala v rozestoupené poloze :/

Zdroj: http://iva-mmt.blog.cz

Jak zjistíte, že JI máte?

Diastázu si můžete zjistit poměrně jednoduše, měří se počtem prstů. Lehnete si na záda na rovnou plochu, pokrčíte nohy, břicho povolíte (nestahujete) a pomalu zvednete hlavu tak, až se brada dotýká hrudníku. Při zvednutí hlavy se břišní svaly začnou stahovat a v tuto chvíli se snažte mezi svaly nahmatat otvor vsunutím určitého počtu prstů. Zkuste to víckrát po sobě, případně to vyzkoušejte i na partnerovi nebo kamarádce, která ještě nebyla těhotná, abyste viděla a cítila ten rozdíl. Rozestup svalů na 2–3 prsty se po porodu považuje za normální, je-li to více, je potřeba to ihned řešit. 

Co vám hrozí

Kromě již výše popsaného estetického problému, kdy je bříško vypouklé, vás mohou bolet záda (zejména oblast bederní nebo křížová), zhoršuje se držení těla a hrozí kýla (mít ji v rozestupu není žádná sranda, v některých případech může ohrozit i život). Ruku v ruce s diastázou jde i problematika pánevního dna a s tím spojená inkontinence…

Jak se diastázy zbavit?

Měla jsem štěstí, v šestinedělí jsem si naměřila diastázu (rozestup) necelé 2 cm, okamžitě jsem začala správně cvičit a netrvalo dlouho a diastáza byla jen centimetrová. Pokud ji podchytíte včas, první, na co si dávejte pozor je, jak se zvedáte z postele, místo klasického zvednutí trupu do sedu se naučte vstávat přes bok. A taky zvedejte miminko tak, abyste břicho moc neposilovala.

Hlavně se nenechte rozhodit, i když cvičíte, nepatrný rozestup (kolem 1 cm) můžete mít třeba ještě půl roku po porodu. Ano, na tak dlouho byste měla zapomenout na sklapovačky apod. posilování (pokud diastázu máte). Ale nebojte, ploché bříško a pekáč buchet můžete upéct i bez cviků na břicho! Stačí, když budete správně dýchat a soustředíte se i na pánevní dno! Nevěříte? Mě o tom přesvědčila trenérka Zuzka Bičíková ze studia Vnímej své tělo. Nikdy bych neřekla, že hodinové dýchání, stahování a core posilování na podložce mě vyřídí tolik, jako cvičení s těžkými činkami ve fitku 🙂 A když budete poctivě cvičit (prý stačí 15 minut denně), máte za pár týdnů vyhráno!

Inspiraci na vhodné cviky najdete na Youtube, například tady:

Diastáza – problém, o kterém se nemluví

Post navigation


20 komentářů k “Diastáza – problém, o kterém se nemluví

  1. Díky za tenhle článek.
    Při druhé těhotenství mi okolo 32. týdne bolelo břicho na pupíkem. Doktorka mi poprvé řekla, že mám diastázy. Tři měsíce po porodu jsem se náhodou dostala na rehabilitaci a zeptala jsem se na to. Bylo mi řečeno, že ji mám 6 cm. Domluvila jsem si cvičení, ale bohužel po čtyřech cvičení, už mi nebylo prodlouženo, že to pojišťovna neproplatí a oni nemají kapacitu na soukromé cvičení 🙁
    Teď jsem 24tt diastáze se zvětšuje, a začíná mi hodně vadit 🙁 Už teď hledám někoho,kdo se mi bude schopný věnovat delší dobu, protože ruku na srdce, tohle je běh na dlouhou trať.
    Zdenka

    1. Zdenko, moc zdravím!
      Diastáza je opravdu velký problém. Teď v těhotenství bych ji neřešila, svaly se musí rozestoupit, aby mělo miminko prostor. Ale ani bych neházela flintu do žita, i po několika letech a dětech se dá rozestup stáhnout. Už v šestinedělí se dá věnovat bráničnímu dýchání a lehkým cvikům. Pak bych vyhledala fyzioterapeuta nebo navštívila nějaký kurz, kde dobře poradí. Za sebe rozhodně doporučuji kurzy studia „Vnímej své tělo“.
      Držím palce s miminkem i s diastázou! 😉
      Anička

  2. Dobrý den,podle Vašeho popisu jsem si nad pupikem nahmatala mezeru na tri prsty😱😰Jsem po porodu 2 roky a je fakt,ze tenkrát jsem mela bricho i dite obrovské vzhledem ke své postave;(Tvar břicha mam zepředu i z boku fakt příšerný,a přestože jsem nikdy nebyla úplná vyhublo,ted i kdyz se s jidlem snažím jist zdrave a chodim behat,bricho ne a ne splasknout;(Da se s tim jeste ted neco delat?;(Dekuji za informaci.

    1. Míšo, to je klasický případ, přímé břišní svaly se nevrátily zpátky k sobě a zpevnily se v pozici, kde zůstaly po porodu. Skrz tu mezeru se tlačí orgány, proto máte pořád vypouklé bříško. Na to úprava jídelníčku a běh nestačí 🙁 Byla jsem na workshopu Vnímej své tělo, kde nám lektorka říkala, že i několik let po porodu lze diastáza „stáhnout“, ale musíte správně a pravidelně cvičit. A hlavně nedělat žádné cviky na přímý břišní sval (ani z postele se nezvedat klasicky do leh-sedu)! Opravdu stačí 15 minut denně, je to hlavně o správném (bráničním) dýchání a core cvicích. Mrkněte na videa v příspěvku, zjistěte, jestli v okolí nemáte podobné kurzy, zkuste vyhledat fyzioterapeuta, ti většinou také poradí, hlavně mohou posoudit Vás stav. Vím, že se to dá řešit i operativně – sešijí je k sobě, ale myslím, že až tak daleko to nebude muset zajít 😉
      Držím palce!
      Anička

  3. Dobrý den, díky Lucce Křížkové a Vaší stránce jsem 2 roky po porodu zjistila,že mám diastazu velkou „na pěst“. Po objevu tady jsem konzultovala se svou lektorkou jógy (chodí zatím jen krátce) a začala cvičit, snad správně 🙂 V dohledné době bychom chtěli druhé miminko, tak úplně nevím, zda necvičím zbytečně 🙂 Ale moc děkuju za osvětu.

    1. Petro, hezké odpoledne! Tohle je přesně důkaz, že diastáza je u nás jedna velká neznámá. Jsem ráda, že můžu pomoci byť jen k malé osvětě. Jak asi sama pociťuješ, není to nic příjemného. Určitě je dobře, že ses poradila a začala správně cvičit! A vůbec nevadí, že plánuješ další miminko, naopak, jen ať si ta potvůrka diastáza zvyká, že na tomhle místě dlouho nevydrží 🙂 Myslím, že když se ti v dalším těhotenství břišní sval opět ještě trošku víc roztáhne, a hned po porodu začneš správně cvičit, vše půjde napravit a diastáza zmizí 😉 Držím palce a přeji hodně štěstí!
      Anička

    1. Stáňo, to je určitě možné! Kolem pupíku zůstává diastáza nejdéle a největší. Jak dlouho jste po porodu? Určitě není všem dnům konec, třeba to ještě půjde 😉
      Anička

      1. Po porodu jsem dva roky, navíc jsem při nem přišla o dělohu a břicho mi bylo rozriznuto od pupíku ke stydke kosti..zkoušela jsem cvičit podle vyse uvedeného videa se Zuzkou Bicikovou, myslíte že by mi to mohlo pomoci? Děkuju

  4. Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak zjistit diastázu v případě silnější postavy. Mám dva měsíce po druhém porodu a zůstalo mi poměrně velké břicho. Mám nahoře 5 kg oproti stavu před těhotenstvím, takže břicho je způsobeno určitě i tím. Proto bych chtěla začít cvičit, ale nevím, zda můžu posilovat břicho. Pokoušela jsem si zkontrolovat, zda nemám diastázu, ale vzhledem k podkožnímu tuku mi to úplně nejde. Jak bych si tedy mohla jinak ověřit, jestli se mě diastáza také netýká? Lze to např. ultrazvukem? Děkuji. Jana

    1. Jani, hezký večer!
      Dnes jsem byla na workshopu „Vnímej své tělo po porodu“, tak jsem rovnou Váš dotaz konzultovala s odbornicí Zuzkou Bičíkovou 😉 Shodly jsme se na tom, že ultrazvuk je určitě zbytečný. Mělo by Vám to jít, ale doporučujeme obrátit se na nějakého odborníka, např. fyzioterapeuta, který ji umí změřit. A zároveň poradí, co a jak dělat nebo nedělat. Hlavně se vyvarujte cvičení břišních svalů, jako jsou sed-lehy apod.., z postele vstávejte „ze strany“… viz článek. Dva měsíce po porodu je ještě hodně brzo, měla byste si vystačit jen se cviky na pánevní dno a bráničním dýcháním 😉
      Anička

  5. Tak mám tento problém nejspíš také. V popsané poloze mám kolem pupíku kulatou díru o průměru cca 5 cm. Jakmile se více najím, hned mám břicho jak v šestém měsíci. Od prvního porodu uběhlo 18 let a od druhého 15. Před prvním dítětem jsem vážila 55 kg, bylo mi dvacet, o tomhle problému se nemluvilo a nebyl vlastně ani internet… Cvičení asi mohu zkusit, ale asi je pozdě něco řešit.

    1. Hani, tohle už je na nějakého odborníka, nerada bych dělala závěry. Vím, že pár let se dá ještě napravit, ale 15, 18…, těžko říct. Každopádně to, co popisujete, je jasná diastáza, velká mezera a „vyvalené“ bříško. Pokud se jedná jen o estetický problém, se kterým dokážete žít, neřešila bych to. Jestli máte ale i nějaké zdravotní problémy, které s tím mohou být spojené, obrátila bych se na nějakého fyzioterapeuta. Ten by Vám určitě řekl víc. Vím, že ženy, u kterých už to cvičení nespraví – nebo u fitnessaček, které potřebují mít dokonalé bříško, se tento problém řeší chirurgicky – sval se k sobě prostě sešije…
      Anička

      1. Díky moc. Příležitostně se na to přeptám. Výrazné zdravotní problémy nemám, pouze nesnesu kalhoty s vyšším pasem. To se mi hned dělá špatně. Od té doby, co se běžně seženou bokovky, není co řešit.

  6. Dobrý den,

    chci se zeptat – Vy osobně jste cvičila podle těchto videí, když jste si našla po porodu diastázu? Nebo jste měla nějaké speciální cviky? Dnes jsem cvičila to druhé a je to vlastně jako power yoga, na kterou chodím. Výborná na posílení hlubokého vnitřního svalstva, ale na diastázu to vliv nemá. Navíc tam byly dva cviky, kde se cvičí přímý břišní sval, toho jsem se bála.
    Jsem 5 měsíců po porodu a diastázu mám cca 2 cm, pod pupíkem je větší než jinde a možná tam bude i trochu kýla, ještě se musím přeptat doktora. Díky, Hanka

    1. Hezké dopoledne!
      Já si z videí vzala několik cviků (je spíš už pro „pokročilé“), další z kurzů Vnímej své tělo, také od Zuzky Bičíkové z videa, a udělala jsem si vlastní „workout“, ale tyto materiály (z kurzu) nesmím šířit. Každopádně připravuji svoje „návody“ s cviky, které pak určitě zveřejním. Mně na diastázu pomohlo hlavně brániční dýchání a core.
      Anička

  7. Hezký večer Aničko,
    jsem 2 měsíce po porodu.V porodnici mi bylo řečeno, že mám rozestup svalů na hranici, 2-3 prsty. Chtěla bych se zeptat kdy a co mohu začít cvičit na břicho? Máte nějaká videa k doporučení? Brániční dýchání jsem si dohledala, core nevím co je…?
    Děkuji za odpověď. Irena

    1. Hezký večer! Moc se omlouvám, ale blog mi teď trošku stávkoval, tak odpovídám až teď. V článku najdeš odkazy na dvě videa, mrkni na to. V první řadě pozor na zvedání z postele, manipulaci s mimčem… atd, abys (i když nevědomky) neposilovala přímé břišní svaly, aby se ti nezpevnily v pozici, v jaké jsou teď, tzn. ty 2-3 cm, ti už se pak těžko dává dohromady. Core je laicky řečeno posilování středu těla (hluboký stabilizační systém), chystám se na nějaké svoje video a článek se cviky, které jsem dělala. Ale špatný mi nepřijde třeba toto:
      https://www.youtube.com/watch?v=0qmYIfzqj1c
      Hodně z těch cviků jsem dělala, akorát si nejsem moc jistá tím, jak na konci vstává z podložky, já se zvedám bokem.
      Anička

  8. Dobrý večer,
    jsem 8 měsíců po porodu a rozestup jsem měla asi na 3 prsty, zkoušela jsem všechna možná cvičení (i některá z odkazů u tohoto článku) a vždycky se to za nějakou dobu o něco zlepšilo, nicméně rozestup mám pořád tak 1,5 až 2 prsty. Plánujeme ale další miminko a tak se chci zeptat, jak je to s cvičením core v prvním trimestru? Předpokládám, že brániční dýchání asi nevadí? Počítám s tím, že až bříško trochu naroste nechám to v klidu, ale na druhou stranu – nedalo by se trošku pracovat s tím, aby se současný rozestup při dalším těhotenství nějak dramaticky nezhoršil?
    Děkuji a přeji hezký večer,
    Petra

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *