Konečně je tady dlouho očekávaný příspěvek, „psala“ jsem ho přes rok 😀 Nedostala jsem se k němu hlavně proto, že stejné téma jsem sepisovala jak do své knížky, tak do několika článků a rozhovorů. Ale protože mi k tomu pořád chodí tolik dotazů, a já na ně vždy poctivě odpovídám znova a znova, došlo mi, že bude asi rychlejší posílat odkaz přímo na článek 😀

Pokud mě sledujete od prvního těhotenství v roce 2016, určitě jste zaznamenali, že jsem používala (a zase používám) tejpy nebo podpůrný pás. Proč a k čemu to je? 

S rostoucím bříškem se připravte na to, že pohyb pro vás nebude tak jednoduchý jako dřív. I kdybyste se cítila sebelíp, těžiště vašeho těla se začne posupně měnit, narůstající váha bude znát, bříško bude tlačit na „spodek“ a pravděpodobně se ozvou i záda. To prostě neovlivníte, k těhotenství to patří. Jestli máte ale takové štěstí jako já, vy i miminko jste v pořádku a můžete dál běhat, cvičit, věnovat se vysokohorské turistice apod., můžete si velmi ulevit právě díky těmto pomocníkům!

TEJPY

Když jsem v roce 2016 hledala podobně aktivní nastávající maminky, našla jsem web naší triatlonistky Simony Křivánkové, kde popisuje, jak trénovala v těhotenství. Na jedné z fotografií měla zatejpované bříško, předtím jsem se s tím nikdy nesetkala. Jasně, tejpy jsem znala, sportovci si tejpují kolena, ramena, záda… Ale břicho těhotné? Když jsem se nad tím zamyslela, přišlo mi to logické a geniální! Simoně jsem hned napsala. A další týden už jsem šla k fyzioterapeutce pro svůj první těhotenský tejp!

Poprvé zatejpovaná! Od fyzioterapeutky Mgr. Elišky Peterkové

Tejpy vám poslouží nejen jako skvělá podpora pro rostoucí bříško, ale mohou zmírnit i bolesti zad. Rozhodně si je ale nezkoušejte lepit sama! Alespoň poprvé obětujte těch pár stovek (jestli si pamatuji dobře, platila jsem 300 Kč) a čas, zajděte k fyzioterapeutovi a nechte si ukázat, jak na to. Jen profík umí zhodnotit, zda jsou tejpy pro vás vhodné, a co všechno byste zrovna vy měla tejpovat. A hlavně jakou metodou, těch je totiž taky víc. Já byla u fyzioterapeutky jen jednou, pak už jsem si tejpy zvládla lepit sama – respektive doma za asistence manžela (tady podržet, ustřihnout, natáhnout… :D). Nechte si vysvětlit, co, kdy a jakou technikou máte lepit. Fyzioterapeut vám také doporučí konkrétní tejp, řekne vám, jak ho šetrně sundat, jak dlouho ho můžete mít…

Já tejpy používala hlavně na začátku, asi do půlky těhotenství a zejména na závodech, kde jsem měla větší potřebu „chránit“ bříško a miminko. Fungovalo to skvěle, bříško neskákalo, bylo pěkně podepřené, ani jsem o něm nevěděla. 

Ze své vlastní zkušenosti dávejte pozor, kde tejp kupujete! První jsem si koupila na Tejpy.cz. Vše bylo v naprostém pořádku. Pak mi tejp došel, měla jsem před závodem, potřebovala si bříško podepřít, ale nebyl čas objednávat po netu nebo dojet do kamenné prodejny, a tak jsem si koupila prakticky první, co mi přišel pod ruku v nějaké sportovní prodejně. Bohužel jsem netušila, že ne všechny tejpy jsou kvalitní, některé obsahují agresivní lepidla, nepruží dobře… Kvalitní tejp poznáte i podle toho, že jde snadno a hlavně bezbolestně odstranit. „Za sucha“, ale klidně i s namočením ve vodě nebo s pomocí olejíčku. Já nikdy nezapomenu na to, jak jsem tyhle tejpy po závodě sundavala, sprchu v zázemí závodu jsem obsadila asi na hodinu, brečela jsem bolestí. A co byl největší šok, následky po jejich sundání jsem měla ještě několik týdnů! Tohle jsou fotky cca 14 dní po odstranění:

Jinak počítejte s tím, že tejp vám vydrží 3-6 dní, hodně záleží, jak moc s ním sportujete (potíte se), koupete se v něm apod. Pak si dejte alespoň dva dny pauzu, aby si kůže (obzvlášť na citlivém bříšku) odpočinula. A co je na tejpech super je, že je můžete používat i po porodu, uleví maminkám po císaři nebo urychlí „spojení“ přímých břišních svalů, když máte diastázu. To ale vždy konzultujte s odborníkem, a zase si nechte ukázat, co a jak!

PODPŮRNÝ PÁS

Jak se mi bříško postupně zvětšovalo, měla jsem pocit, že tejpy mi už nestačí, neudrží „tu zátěž a tlak“. I citlivost kůže byla větší, přeci jen bříško se víc a víc napínalo, kůže byla tenká… A tak jsem pátrala, co jiného by mi pomohlo. 

Vím, že existují takové ty pásy přes celé břicho, ale vzhledem k tomu, že jsem nesnesla ani těhotenské kraťasy – prostě mi ta látka navíc pod tričkem vadila, obzvlášť v období červen-srpen, kdy mé první těhotenství vrcholilo a rtuť teploměrů letěla vzhůru, nepřipadal tenhle pás v úvahu. Pak jsem ale narazila na jeden perfektní! Sháněla jsem těhotenské šaty na svatbu kamarádů a v tom samém obchodě mě paní majitelka upozornila i na moji novou závoslost – tenký proužek pod bříško, vhodný, jak obrázek na obalu napovídá hlavně pro běžkyně!

Nikomu nedám, nepůjčím, i kdybych už nikdy neměla být těhotná! Miluju ho! 🙂

Koupíte tady.

Pokud jste těhotná sportovkyně, tohle je „must have“ 🙂 Nosila jsem ho jak ve druhé polovině prvního těhotenství, tak ho používám i nyní, ve druhém těhu – a už od druhého trimestru – bříško mám totiž nějak větší než poprvé 🙂 Ven bez něj nevybíhám, do fitka si ho balím jako první (radši zapomenout boty než pás!), až půjdeme na nějakou túru (v prvním těhotenství jsem s ním absolvovala v osmém měsíci výstup na Lysou, v devátém túru k Pravčické bráně…), bez něj nejdu! 🙂 

A ať si to vypadá klidně jako reklama, za tenhle pás dávám ruku do ohně!

Jestli ale máte nějaké tipy na další pomůcky, budu ráda za doporučení!

 

Jak ochránit bříško při sportu? Vyzkoušela jsem tejpy i podpůrný pás!

Post navigation


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *