Tereza Černá:

“Neohrožuji ani mimčo, ani sebe, naopak,

dělám pro nás to nejlepší, co mohu!”

Tereza Opatrná_4

I když Terezu osobně neznám, je mi velmi sympatická. A to nejen pro to, že je fanynkou Těhu v běhu 🙂 Ale taky je lékařka a už pár dní i aktivní maminka. Pohybu se po celou dobu těhotenství nevzdala, takže do rubriky “Nejsem V TOM sama” rozhodně patří!

 

Medailonek

Jméno: Tereza Černá, 30 let

Povolání: rehabilitační lékařka

Děti: syn Ondra (nar. 2.8.2016)

 

Dotazník

Jakému sportu jste se v těhotenství věnovala? Jak často a do kolikátého měsíce?

Před otěhotněním jsem běhala, ale vzhledem k tomu že se mi hned po otěhotnění zvětšily dost prsa a byly bolestivé, tak běhání ani s dobrou podprsenkou nešlo. Ale zůstala jsem u jízdy na koloběžce, kterou mám asi dva roky. Na té jsem jezdila až do devátého měsíce Respektive ještě asi 10 dní před porodem jsem na ni jela. Je to skvělý typ pohybu a bez nárazu, když jezdíte na asfaltu. Jednou týdne jsem chodila plavat, vždy cca 1 km, to bylo bezva, člověk si ve vodě nepřipadá vůbec těhotně. Jednou týdně gravidjoga nebo cvičení pro těhotné (ale chodila jsem na takové, kde se fakt docela posilovalo a nejen houpalo na míčích)  A pak, když byl čas, jsem cvičila doma podle různých videí na youtube, kde je spoustu lekcí pro těhotné. Já měla nejradši Body Fit by Amy. Všechno v podstatě až do devátého měsíce. A pravidelně jsem ráno vyrážela na 45min procházku. Vše jsem samozřejmě uzpůsobila tomu, jak jsem se cítila. Někdy jsem byla unavená, tak jsem prostě odpoledne spala.

 

Proč jste se ani v těhotenství nedokázala pohybu vzdát?

Pohyb je součástí mého životního stylu a nekomplikované těhotenství není důvodem se pohybu vzdát, naopak. Jen je samozřejmě potřeba přizpůsobit intenzitu a objemy fyzické zátěže. Pohybem jsem si udržela přiměřený váhový přírůstek v těhotenství a zároveň svaly, takže po porodu jsem měla svou postavu během pár dnů zase jako před otěhotněním. Pohyb je pro mě důležitý také pro udržení psychické pohody, což mi pomohlo v přípravě k porodu. 

 

Jak reagovalo okolí na to, že jste téměř po celou dobu těhotenství sportovala? Setkávala jste se i s negativními ohlasy? Jak jste na ně odpovídala?

Reakce byly různé, moji sportovně založení kamarádi a manžel – vášnivý cyklista – mě podporovali. Lidé, kteří nesportují mi občas kladli otázky typu: “A to takhle ohrožuješ to nenarozené mimčo?” Tihle lidé nevěděli, jak moc jsem byla zvyklá se hýbat, a že v těhotenství jsem opravdu zvolnila. Takových názorů byla ale menšina. Odpovídala jsem, že neohrožuji ani mimčo, ani sebe, naopak, že pro nás dělám to nejlepší, co mohu.

 

Co na to říkal gynekolog?

Můj gynekolog cvičení v těhotenství schvaloval, i když konkrétní zátěž a druhy sportů jsem s ním neprobírala. Vzhledem k tomu, že jsem sama lékařka, tak jsem v tomto ohledu spoléhala sama na sebe.

 

Myslíte, že vám pohyb v těhotenství pomohl při porodu?

Nevím, jestli konkrétně při porodu, možná trochu ano, je to přeci jen fyzická zátěž a dobrá kondice je výhodou. Určitě mi pomohl zůstat psychicky v pohodě celé těhotenství a jednoznačně mi ulehčil poporodní období, co se týče redukce váhy a návratu k původní postavě, ale také v prevenci bolestí zad a jiných obtíží, které se mi vyhnuly.

 

Kdy plánujete, že byste se opět vrátila k aktivnějšímu pohybu, čím začnete?

Ihned po porodu jsem začala s cvičením pánevního dna, asi po týdnu jsme zavedli pravidelné procházky. Pokud vše půjde bez komplikací, začnu s cvičením a posilováním ještě v šestinedělí pozvolna doma. Tak uvidíme, jak to půjde dál, jsem teď necelé dva týdny po porodu, každý člověk je jiný a jiná je i rychlost regenerace, i v souvislosti s typem porodu apod. Důležité je nic nepřehánět, poslouchat vlastní tělo, v šestinedělí se věnovat miminku a také sama sobě, odpočívat a se sportem začít pozvolna individuálně. U mě byl porod přirozený bez komplikací, cítím se dobře, proto pomalu začínám zase s pohybem. 

Tereza Opatrná_2 Tereza Opatrná

Tereza Černá: Až do devátého měsíce jezdila na koloběžce!

Post navigation


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *